Image and video hosting by TinyPic
   آلفرد اسلون، بنیان گذار تمرکز زدایی   

Alfred Sloan: The business of business is business!

بر خلاف دیگر بزرگان مدیریت که با نوشتن کتاب خود را مطرح می کنند و کتاب هایشان تحولی در مدیریت به وجود می آورد، آلفرد اسلون به عنوان مدیر شرکت جنرال موتورز، تنها یک کتاب به نام زندگی من در جنرال موتورز نوشت. هر چند این کتاب نظریه جدیدی در مدیریت نداشت اما منبای کار بسیاری از نظریه پردازان مانند پیتر دراکر شد.

در زمانی که بیش از 100 شرکت خودرو سازی آمریکا یکی پس از دیگری ورشکست می شدند و شرکت جنرال موتورز وضعیت بدی داشت، اسلون مدیریت شرکت را پذیرفت. پس از سه سال از 100 شرکت فوق، 12 شرکت باقی مانده بودند و بیش از 90 درصد فروش متعلق به سه شرکت جنرال موتورز، فورد و کرایسلر بود.

اسلون ابتکار عمل زیادی در مدیریت داشت. او تمرکز زدایی در تصمیم گیری ها و دادن استقلال مالی و انتخاب در بخش های زیر مجموعه جنرال موتورز را سرلوحه کار خود قرار داده بود. بدین ترتیب Business Unit های مستقل به وجود آورد که تحرک زیادی داشتند. حتی برخی از آنها به شرکت های رقیب خدمت رسانی می کردند و این امر برای اسلون پذیرفته شده بود!

اسلون به شدت به تحلیل عملکرد مدیریت معتقد بود. از این نظر عقایدش مشابه عقاید فایول-دانشمند بزرگ مدیریت- در قرن قبل از خودش است. این عقاید سال ها بعد توسط رقیبش فورد و نسل جدید مدیران جنرال موتورز با موفقیت به کار گرفته شد.

اسلون توانست با ایده هر سال یک مدل، ضربه سختی به شرکت رقیب خود یعنی فورد که تنها یک مدل T تولید می کرد بزند. همچنین به جای تولید خودرو در دو سبک مشتریان عمومی و مشتریان خاص، تولید خودرو را به 5 سبک مختلف مطابق سلیقه مشتریان متفاوت توسعه داد.

آلفرد اسلون و چستر بارناد از میان مدیران قبل از جنگ جهانی، تنها کسانی بودند که ایده هایی متفاوت با مدیریت کلاسیک داشتند.

اسلون فارغ التحصیل مهندسی الکترونیک دانشگاه MIT بود و بعد ها کمک های مالی جهت راه اندازی دانشکده مدیریت در این دانشگاه کرد. امروزه دانشکده مدیریت اسلون در MIT از معتبر ترین مراکز آموزش مدیریت  در جهان است.

 

 

لینک