Image and video hosting by TinyPic
   مثالهایی از JUDO STRATEGY   

 

 

مثال در مورد تکنیک 1

به عنوان مثال می توان از شركت نت اسكیپ نام برد كه فن سگ خانگی كوچك را نپذیرفت و شكست خورد. نت اسكیپ به عنوان رقیب قدرتمندتر در آغاز مبارزه خود را مطرح كرد و به مایكروسافت لقب "ستاره مرده" داد و پیش بینی كرد كه WEB باعث می شود WINDOWS منسوخ شود. این رده بندی جسورانه شركت نت اسكیپ، آن را در رقابت برای كسب شهرت یاری كرد و برای مدتی شركت در گامهای اولیه اش به موفقیتهای قابل ملاحظه ای دست یافت، اما پس از گذشت زمان طولانی تری خطر آشكارتر شد.
این خودنمایی شركت نت اسكیپ باعث شد كه اینترنت به عنوان بالاترین اولویت در بین 20 اولویت برتر بیل گیتس قرار گیرد و موقعیت نت اسكیپ را به عنوان دشمن شماره یك مایكروسافت به خطر بیندازد.

 

مثال در مورد تکنیک 3

شركت پام كامپیوتینگ تا اندازه ای سرمشق استفاده از این روش است. این شركت برای اینكه بر مایكروسافت و متحدانش غلبه كند، خود را به یك هدف متحرك تبدیل و حداقل سالی یكبار محصولات جدیدی تولید و وارد بازار كرد. ، پام كامپیوتینگ بر خلاف بسیاری از شركتهای با فناوری بالا، از تنظیم كردن فهرست بلندبالای آرزوها كه ممكن بود معرفی یك محصول به بازار را ماهها و یا حتی سالها به تعویق بیندازد خودداری كرد. درواقع سعی كرد تا برنامه های واقع بینانه تری تنظیم كند. پام كامپیوتینگ از همان آغاز از مدیرانی بهره مند بود كه ما آنها را مدیران سطح پنجم (FIFTH MANAGERS LEVEL) می نامیم. این شركت در سال 1996 برگ برنده خود را رو كرد، كاری كه تعجب همگان را برانگیخت، یعنی نرم افزار SOURCE CODE را انتشار داد. این تصمیمات باعث شد كه شركت پام كامپیوتینگ بتواند در كمتر از 3 سال تقریباً 80 درصد سهم بازار را از آن خود كند. اما چیزی كه مؤثرترین عامل در حركات نهایی پام كامپیوتینگ بود، توانایی اش در پیشرفت سریع بدون از دست دادن تعادل بود.

 

مثال در مورد تکنیک 5

در سال 1992، شركت نوول حدود دو سوم بازار سیستم های عامل شبكه را در كنترل خود داشت. علی رغم حمله های مكرر شركت مایكروسافت- كه از نظر بزرگی چهار برابر "نوول" بود- "نوول" كاملاً در كنترل بازار سیستم عامل شبكه در آن زمان موفق بود. اما ری نوردا، رئیس هیئت مدیره شركت NOVELL اشتباه بزرگی مرتكب شد. وی به خاطر حملات مایكروسافت به تجارت اصلی اش تصمیم گرفت به یك رقابت رو در رو دست زند و نبرد در قلمرو كاری رقیبش را آغاز كرد.

 

مثال در مورد تکنیک 6

شركت جدید داریپرز كه در تجارت پوشك بچه فعالیت دارد، در دهه 1980 وارد بازار شد. درایپرز با شركت پروكتر و گمبل كه پیشگام بازار بود به رقابت پرداخت و محصولی با كیفیت و قیمت پایین تر به بازار عرضه كرد و همچنین برای مشتریان این حق را قائل شد كه میان مارك های ساده پوشك بچه و مارك پمبرز كه گرانتر بود یكی را انتخاب كنند. وقتی كه محصولات شركت درایپرز وارد بازار ایالت تگزاس شد، شركت پروكتر و گمبل با قدرتی عجیب به مبارزه با آن برخاست. و كوپن هایی را با تخفیف دو دلاری در ایالت تگزاس توزیع كرد. درایپرز قادر نبود چنین كوپن هایی را چاپ و در سراسر ایالت توزیع كند اما دیوید پیتاسی- رئیس هیئت مدیره درایپرز- كه به تازگی خواندن كتابی در مورد جودو را به اتمام رسانده بود به یك پاسخ خلاقانه دست یافت. "درایپرز" به جای اینكه سعی كند تا با تهاجمات "پروكتر و گمبل" مقابله كند از حملات رقیبش استفاده كرد و در یك مبارزه تبلیغاتی در سراسر تگزاس به مصرف كنندگان اعلام كرد كه كوپن های تخفیف "پروكتر و گمبل" قابل استفاده برای خرید محصولات "درایپرز" هم هستند و بدین ترتیب درصد فروشش را بالا برد. در مدت چند هفته فروش محصولات "درایپرز" در فروشگاه های تگزاس حتی تا 15 برابر افزایش یافت. درایپرز "با مهار كردن حركات حریفش از "پروكتر و گمبل" برای پرداخت هزینه مبارزات تبلیغاتی اش استفاده كرد. اگر شركت "درایپرز" همانند شركتهای جدیدالتأسیس و بی تجربه حالت ستیزه جویانه به خود می گرفت بی تردید در برابر حركات حریف باید تسلیم می شد.

 

                                                                                                                                                       م-نوروزی

لینک