Image and video hosting by TinyPic
   کلاس تحليل محيط   

دوستان گرامی،

همانطور که در جریان هستید کلاس تحلیل محیط منبع درسی قابل دسترسی نداشته و بیشتر گفتمانهای داخل کلاس و سمینارهای ارائه شد مد نظر است. به علت طرح موضوعات مختلف بیم آن می رود که با مشکلاتی برای امتحان مواجه شویم. از طرفی تحلیل محیط از درسهای مهم و تخصصی بوده و ممکن است با وقفه هایی که در ارائه مطالب سمینارها به وجود می آید گذشته از هدر رفتن زحمت دوستان، یادگیری مناسبی هم رخ ندهد.

بنابراین پیشنهاد می شود:

۱- برای ۵ جلسه آینده، از هم اکنون، برنامه ارائه هر گروه، موضوع و  تاریخ ارائه تعیین شود.

۲- در کلاس موضوعات متفرقه کمتر مطرح شود.

۳- به دوستان علاقه مند به موضوعات حاشیه ای پیشنهاد می کنم صحبتهای خود را به صورت یک سمینار ۱۵ دقیقه ای و به صورت نظام مند مطرح کنند. با این روش هم تجربه شان به صورت صحیح منتقل می شود و هم نتیجه گیری مناسبی از طرح موضوع می شود.

۴- برای هر سمینار زمان حداکثری ۱۵ دقیقه در نظر گرفته شود و ۵ دقیقه نیز برای پاسخ به سوالات اختصاص داده شود. برای توضیحات استاد نیز ۱۰ دقیقه در نظر گرفته می شود. هر جلسه می تواند سه سمینار ارائه شود.

۵- یکی از دوستان مسئولیت هماهنگی و زمان بندی را به عهده بگیرد. باید به ارائه کننده و استاد هم پایان زمان هر سمینار و توضیح استاد اعلام شود.

۶- دیده می شود ارائه کننده ها تعداد زیادی اسلاید مفصل با مطالبی که ریز نوشته شده است را می آورند. سوال: آیا مخاطب می تواند مطالب اسلاید شما را هنگام ارائه بخواند؟ اگر نتواند پس چرا آنرا به او نشان می دهید!  اسلاید باید کلمات کلیدی بوده و تا حد امکان تصویری باشد نه متنی.

۷- ارائه کننده باید لب مطلب را بگوید نه اینکه تند تند کل مطالب مطالعه شده را مرور کند!

۸- اسلاید ها باید تا حد امکان مستقل از هم بوده و در صورتی که مجبور شوید تعدادی از آنها را هنگام ارائه حذف کنید، خدشه ای به بحث وارد نشود.

۹- در هر ارائه شفاهی، دو مرحله طرح موضوع و نتیجه گیری بسیار مهم است و مراحل میانی اهمیت کمتری دارد در حالی که در اکثر ارائه های کلاسی نه موضوع به درستی طرح می شود و نه نتیجه گیری انجام می شود و صرفا تکیه بر جزئیات میانی می شود.

۱۰- ارائه این هفته آقای آیینه چیان در کلاس مهارتهای عمومی مدیریتی به نظر من کاملا حرفه ای و عالی بود. پیشنهاد می کنم از تجربه ایشان استفاده بیشتری کنیم.

۱۱- فایل های ارائه، یعنی مقالات خوانده شده و اسلاید ها را حتما قبل از پنج شنبه بین دو هفته برای همه ایمیل کنیم. حتی اگر کامل نباشد. به این ترتیب همه فرضت کافی برای مطالعه موضوع دارند. به نظر من لازم نیست ارائه کننده کل مقالات مرجع خود را خوانده باشد.

۱۲- گروه های ارائه دهنده در طول هفته با هم در مورد موضوع ارتباط بیشتری داشته باشند تا مشکل این هفته یعنی سوال استاد و سکوت دانشجو رخ ندهد!

لطفا پیشنهادها و نظرات تکمیلی خود را در قسمت نظرات بدهید تا با استاد هم موضوع را در میان بگذاریم و تایید ایشان را هم بگیریم.

لینک