Image and video hosting by TinyPic
   دوره عمر سازمان   

Ichak Adizes

 به قول جک ولش، آموزه های مدیریت سرشار از تناقض و  پارادوکس است. همین تناقض است که آنرا پیچیده می کند و عمل به اقتضاء را به نظریه مهمی در مدیریت تبدیل می کند. همین تناقض است که تئوری X و Y مک گرگور را که نشان دهنده نگاه کاملا متناقض مدیران نسبت به کارکنان است منطقی می نمایاند.

نمونه دیگری از این تناقض را به شکل بحران هایی در طول عمر یک شرکت دیده ایم. بنیانگذار شرکت باید غیر متعارف و متفاوت با دیگران فکر کند تا بتواند شرکت جدیدش را تاسیس کند اما به محض تاسیس باید متعارف فکر کند تا بتواند شرکتش را نگهداری کند! چه کسانی می توانند این همه تناقض را در درون خود بپذیرند و نهایتا نتیجه ای منطقی مثل شرکت گوگل (که جدیدا brand آن جزو 10 برند معتبر جهان شناخته شد) تحویل دهند؟

چگونه می توان این تناقضات در نظریه ها و توصیه های مدیریتی را تحت یک نظریه واحد و منطقی تفسیر و تبیین کرد؟

مطابق معمول علم مدیریت، استفاده از استعاره ها (metaphors) به کمک می آیند. استعاره سازمان به عنوان یک موجود زنده، محمل بسیار مناسبی است که در صورت ساخت و پرداخت یک نظریه خوش تعریف بر روی آن می توان به پرسش بالا جواب مناسبی داد.

آقای ایزاک آدایز اینکار را در سال 1988 انجام داد. آدایز در کتابش با نام دوره عمر سازمان (Corporate Life Cycles) که اخیرا توسط پروفسور محمد سیروس از دانشگاه امیرکبیر ترجمه شده است موضوع را از زاویه بسیار جالبی بررسی کرده است.

آدایز مواجه شدن با مشکلات و چالش ها را طبیعت رشد و تکامل دانسته و هر گروه از این چالش ها را به دوره ای از عمر سازمان منتسب کرده است. مثلا در دوران پیری انعطاف پذیری سازمان کم شده و کنترل امور بیشتر می شود و در دوران جوانی، سازمان انعطاف بالایی دارد و کنترل کمتر. در دوران بلوغ، انعطاف و کنترل هر دو در حد متعارفی هستند.

با این ترتیب می توانیم با نشانه هایی که نظریه دوره عمر سازمان ارائه می دهد، چالش های طبیعی و متعارف دوره فعلی سازمان را شناسایی کنیم و نگرانی کمتری نسبت به آنها داشته باشیم. همچنین می توانیم چالش های بعدی را حدس زده و برای مقابله با آنها از قبل برنامه ریزی کنیم.

اما مشکلاتی هم وجود دارد که متعارف و طبیعی نیستند و نشانه مریضی سازمان هستند. این مشکلات جدی بوده و باید به طور جدی جلوی آنها را گرفت. شناسایی این مشکلات خیلی هم ساده نیست. نظریه دوره عمر سازمان این مشکلات را نیز به ما نشان می دهد.

مثال عملی: چند سال پیش مسئولیت شرکتی موفق در زمینه فناوری اطلاعات را پذیرفتم. فروش روزانه شرکت بیش از 5 میلیون تومان بود و بیشتر مواقع حدود 400 میلیون تومان کالا در انبار شرکت داشتیم. تغییرات قیمت کالا آنقدر زیاد بود که اشتباهی کوچک در کنار فروش انبوه، ضرر بزرگی ایجاد می کرد. اکثر خرید های شرکت با اعتبار بازپرداخت بیش از یک ماه بود و اکثر فروش آن نقدی یا با اعتبار کمتر از یک ماه بود. بنابر این حاشیه اطمینان خوبی برای شرکت وجود داشت.

پس از مدت کوتاهی متوجه شدم که شرکت بدهی های مختلفی با بانک های ایرانی و خارجی دارد. با چند حساب ساده، بدهی شرکت بیش از 5 میلیارد تومان محاسبه شد. موضوع را به هیئت مدیره گفتم. در ابتدا مخالفت می کردند و حجم بدهی ها را کمتر از این تخمین می زدند. اما با مشاهده آمار و ارقام بهت زده شدند. آنها آنقدر سرگرم کار بودند و فروش بالا سرمستشان کرده بود که اصلا متوجه بحرانی که در پیش داشنتد نبودند. بدهی آنقدر زیاد بود که با توجه به حاشیه سود شرکت، چند سال طول می کشید که به نقطه سر به سر برسیم.

در این میان استدلال یکی از اعضاء هیئت مدیره خیلی کار را مشکل کرد. ایشان می گفت داشتن این بدهی با این سرمایه در گردش و این بازار، رقمی طبیعی است و نشان دهنده رشد و توسعه فوق العاده و ناگهانی شرکت است و به زودی مرتفع خواهد شد. آیا واقعا این مشکل طبیعی بود؟  آیا واقعا مشکل فوق ناشی از روند رشد و حتی یکی از مراحل متعارف رشد شرکت بود؟

من نتوانستم دلیل روشنی برای ایشان بیاورم ولی شم کلی من از موضوع باعث شد علی رغم حقوق و مزایای خوب، استعفا بدهم. متاسفانه یک سال و نیم بعد آن شرکت- در اوج ناباوری رقبا و علی رغم جایگاه بسیار مناسبش در بازار- ورشکست شد و هیئت مدیره آن فراری شدند!!!

شاید اگر نظریه دوره عمر را عمیق تر می شناختم کار به اینجا نمی کشید...

 

لینک
   مدیریت فازی   

 مشغول بررسی موضوع هستم. کسی از دوستان اطلاعاتی دارد؟

لینک
   سه مسئله!   

در شروع ترم جدید سه مسئله در پیش داریم:

١- ثبت نام ترم جدید موکول به مجوز دانشگاه برای افزایش سنوات تحصیلی به پنج نیمسال است.

٢- در صورت ارائه مجوز دانشگاه، باید موضوع پایان نامه ها تصویب شده باشد.

٣- نمره پایان نامه از ١٨ کم می شود! چون مقاله دو نمره دارد. البته اگر نسخه اولیه مقاله را تهیه کنید و هنوز پذیرش نگرفته باشید با نظر آقای دکتر حسن قلی پور می توانید یک نمره از ٢ نمره مقاله را بگیرید. این در حالی است که تا بهمن باید دفاع کنیم و اکثر دوستان نمی توانند تا آن زمان پذیرش کتبی مقاله ها را از نشریات، کنفرانس ها و سمینار ها بگیرند.

البته مسئله چهارمی هم داریم و آن عدم اتخاذ تصمیم گروهی است!

لینک
   وارن بنیس   

WARREN G. BENNIS:

Failing organizations are usually over-managed and under-led.

 

لینک
   جان آدایر   

اکثر ما رهبران کاریزماتیک را دیده ایم. کسانی که به نحوی عجیب و ظاهرا غیر قابل تقلید بر اطرافیان اثر می گذارند و کارهایشان را با بازدهی بیش از حد تعریف شده و متصور انجام می دهند.

آیا ما هم می توانیم با تقلید و الگو گرفتن از ایشان خصوصیات رهبری پیدا کنیم؟ اگر تجربه کرده باشید متوجه شده اید که کار ساده ای نیست و گاهی آدم در تقلید از دیگران راه رفتن خودش هم یادش می رود!

اما آقای جان آدایر (John Adair) رمز و راز اینکار را تا حد زیادی شناسایی کرده است. طبق نظر ایشان رهبری یک مهارت یادگرفتنی و قابل انتقال است.

آدایر رهبری را یک مهارت متفاوت با مدیریت می داند. رهبری با تشویق و الهام بخشی به کارکنان سرو کار دارد. در صورتی که مدیریت با نظارت و کنترل آنها طرف است. بنابر این مدیر خوب لزوما رهبر خوبی نیست و رهبر خوب هم نمی تواند مدیر خوبی باشد.

آدایر بر اساس تفکر سیستمی یک الگوی رهبری به نام رهبری عمل محور (Action Centered Leadership) را ابداع کرده است. در رهبری عمل محور یا ACL سه عنصر کلیدی وجود دارد: تیم، وظیفه و فرد. رهبر باید بر هر کدام از سه عنصر بالا مطابق قواعد خودش اشراف و هدایت داشته باشد. یعنی باید وظیفه را شناسایی و مدیریت کند، در عین حال تیم را شناسایی و مدیریت کند و در عین حال فرد را شناسایی و مدیریت کند. انجام ضعیف هر کدام از سه قسمت فوق قدرت رهبری را کم می کند.

آدایر می گوید در رهبری اینکه چه کسی رهبری می کند مهم نیست بلکه این مهم است که سازمان چگونه رهبری می شود. رهبری موفق بیشتر به رفتار ها در الگوی سه عاملی بالا متکی است تا به ساختار و تک تک افراد.

نکته دیگر نظریه آدایر این است که او بر خلاف مازلو و هرزبرگ، انگیزش را ناشی از عوامل بیرونی نمی داند و طبق قاعده معروف 50-50 خود، پنجاه درصد انگیزش را درونی و 50 درصد را ناشی از عوامل بیرونی می داند.

صاحب نظران، نظریه به ظاهر ساده اما کارآمد و منعطف آدایر را از نظریه های مهم مدیریت و در ردیف نظریات مازلو و هرزبرگ می دانند.

به نظر من علت عمیق بودن این نظریه –مطابق مدل سازی آقای دکتر فرهنگی- تعریف جدید آن از انسان و نحوه انگیزش اوست.

 

لینک
   عناوین پایان نامه ها   

انتخاب موضوع پایان نامه مسئله مهمی است که قاعدتا زمان و توجه زیادی از دانشجویان را به خود اختصاص داده است. نتیجه این انتخاب صرف نظر از نحوه انجام پایان نامه و میزان موفقیت در دستیابی به نتایج مورد انتظار نشان دهنده گرایش های کلی دانشجو می باشد. بنابر این فکر کنم بهتر باشد از این لحاظ نیز تبادل اطلاعاتی داشته باشیم و نتایج تجربیاتمان را در اختیار هم قرار دهیم. پیشنهاد می کنم دوستان عناوین پایان نامه خود را ترجیحا به همراه توضیح کوچکی از شرح کار خود در قسمت نظرات بنویسند.

در مورد من مطئنم که موضوع برایتان جالب توجه است! چرا که برای خودم به نحو آزار دهنده ای  شگفت انگیز و جذاب است. شاید یکی از دلایلی که هنوز نتوانسته ام آنرا نهایی کنم همین باشد!!!

 

لینک
   پایان نامه و ترم جدید   

سرکار خانم محمودی زحمت کشیده اند و آخرین وضعیت ثبت نام ترم جدید را از دانشکده جویا شده اند:

سلام
چهارشنبه با خانم عز آبادی صحبت کردم,ایشان فرمودند:گروه شما بعد از دریافت مصوبه پروپوزال بایداز دانشگاه (نه دانشکده) اجازه بگیرند وبعد اقدام به ثبت نام کنند.ودرصورت پذیرش دانشگاه( با دلایل موجهی که ارایه میدهید )تا بهمن فرصت دفاع دارید.ضمناً توصیه کردند حضوراً پی گیر مصوبه ها باشیم.وتوضیح دادنداین بدان علت است که ترم دانشپذیری جزو ترم های اصلی محاسبه شده است.
مراتب جهت اطلاع و اخذ تصمیم مقتضی اعلام شد.  

بالاخره شروع هر ترم باید مشکلی باشد! فراموش نکنید که هفته های اول مهر دانشگاه شلوغ است و کلی کار انجام نشده  و تاخیر خورده روی سر مدیران ریخته است. بنابراین پیگیری کاری مثل این در شرایطی که اکثر دانشجویان حتی هنوز  پروپوزال مصوب ندارند کاری مشکل است. ضمن اینکه دانشگاه به راحتی می تواند موضوع را به دانشکده ارجاع داده و بگوید تا وقتی پایان نامه شما تصویب نشده است نمی توانیم برای شما کاری کنیم....

لینک
   معرفی انجمن گفتمان دانشجویان مدیریت اجرایی   

این وبلاگ با هدف ایجاد فضایی برای اطلاع رسانی و ارائه مطالب و اخبار علمی و عمومی در خصوص مدیریت اجرایی برای دانشجویان سراسر کشور ایجاد شده است . 
هدف اصلی این انجمن این است که کلیه دوستان مشغول به تحصیل در این رشته در جریان اتفاقات و مسائل روز حوزه تخصصی خود قرار گیرند .

لینک
   ترم دانشپذیری   

سلام

امروز از خانم نجفی ( کارشناس تحصیلات تکمیلی) راجع به وضعیت ترم دانشپذیری سوال نمودم و ایشان ضمن اینکه موضوع تکرار کردن ترم مزبور را شایعه ای بیش نمی دانند اظهار کردند طبق قانون تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، نمرات زیر دوازده باید دوباره گذرانده شوند و ترم دانشپذیری نیز یک ترم محسوب گردیده است .ضمنا هنوز نمرات دانشپذیری را دریافت نکرده اند .!

تنها نکته ای که درخور توجه است آن است که کدام نمرات را در نظر می گیرند ؟ نمراتی که طبق آنها در مهر ماه ١٣٨۵ ، معدل ها را حساب نموده و اعلام قبولی / مشروطی / مردودی کردند و یا نمراتی که بعدا اختراع شده اند . !!!

گیتی نعمتی نژاد فرد ١٢/٠۶/١٣٨٧    

لینک
   ترم جدید و مشکلات آن   

ظاهرا مشکلاتی به لحاظ پایان سنوات تحصیلی کارشناسی ارشد (۴ نیمسال) و همچنین دوره دانشپذیری به وجود آمده است. جهت اخذ تصمیم گروهی قبل از آنکه ترم شروع شود و کار به جاهای سخت برسد، یک جلسه مشترک در دانشکده تشکیل داده و مسائل را بررسی خواهیم کرد. لطفا تاریخ و ساعت را پیشنهاد کنید.

اگر  تعداد حاضرین در جلسه کم باشد نمی توان تصمیم مشترک گروهی گرفت. بنابر این اگر اسامی کسانی که نظر می دهند از ٣/٢ کمتر باشد (کمتر از ٢٠ نفر)، عذر غایبین را بپذیرید.

 

لینک
   افطاری با دکتر فرهنگی   

از کلیه دوستانی که علاقه مندند مراسم افطاری را به میزبانی دانشجویان ورودی ٨۵ و مهمانی دکتر فرهنگی برگزار کنند دعوت به عمل می آید. البته باید با آقای دکتر فرهنگی هماهنگی نماییم و امیدواریم ایشان دعوت ما را بپذیرند.

پیشنهاد محل و زمان با شما! لطفا در قسمت نظرات نام و پیشنهاد خود را بنویسید.

 

لینک
   سومین کنفرانس مهندسی ارزش   

سومین کنفرانس ملی مهندسی ارزش  با همکاری گروه پژوهشی بهینه‌سازی مهندسی دانشگاه تهران توسط انجمن مهندسی ارزش ایران برگزار خواهد شد.

متدولوژی ساده و قوی مهندسی ارزش، ممارست برای کاهش هزینه و حفظ یا ارتقای کیفیت،‌ همراه با بهره‌مندی از خرد جمعی، تفکر خلاق و دانش روز را امکان‌پذیر می‌سازد. امروزه این متدولوژی به عنوان یک تفکر غالب در طراحی هر چیز جدید مدنظر قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود با بکارگیری تلفیقی آن با دیگر تکنیک‌های حل مساله، دستاوردهای به مراتب کم‌هزینه‌تر و با ارزش‌تری ارائه شود.

 

دبیر: دکتر قلی‌پور، رییس گروه پژوهشی بهینه‌سازی مهندسی دانشگاه تهران

هزینه ثبت نام دانشجویی: ١٠ هزار تومان

زمان: ۶/٩/٨٧

 

علاقمندان جهت ارسال مقاله و کسب اطلاعات تکمیلی به سایت کنفرانس مراجعه نمایند. www.sive.org/conf3

 

لینک
   انتخاب موضوع پایان نامه   

طبق آخرین صحبتی که سه شنبه گذشته با سرکار خانم عز آبادی داشتم، دانشجویان ورودی ٨۵ اگر تا اول مهر موضوع پایان نامه شان را انتخاب نکنند، برای ثبت نام مشکل دار می شوند. بنابراین حتما قبل از مهر موضوع پایان نامه خود را نهایی کنید.

لینک
   دو اثر دیگر عدم تقارن اطلاعاتی   

عدم تقارن اطلاعاتی موجب دو اثر دیگر به نام انتخاب وارونه (adverse selection) در قبل از مبادله و مخاطره اخلاقی (moral hazard) بعد از مبادله می شود.

 

انتخاب وارونه

فرض کنید یک شرکت بیمه با بررسی میانگین عمر افراد جامعه محاسباتی انجام داده و میزان ریسک فوت افراد را اندازه گیری می کند و بر اساس آن قیمتی برای فروش بیمه عمر خود در نظر می گیرد. به طور طبیعی افرادی که خود را در معرض خطر نمی بینند تمایل کمتری به بیمه عمر دارند و افرادی که در مورد سلامتی خود نگرانی بیشتری دارند سعی می کنند با خرید بیمه عمر، ریسک خود را کم کنند. بنابر این افراد پر ریسک بیشتر به بیمه مراجعه می کنند. میانگین عمر این افراد کمتر از میانگین عمر عامه مردم است و لذا محاسبات بیمه را به هم می زند.

شرکت بیمه برای مقابله با انتخاب وارونه مجبور است مکانیزم های شناسایی ریسک خود را تقویت کند که بسیار پرهزینه است و از نظر خریداران بیمه عمر هم مطلوبیت ندارد. یک راه دیگر برای شرکت بیمه، ترکیب کردن محصول بیمه عمر خود با سایر محصولات بیمه ای است. مثلا اگر بیمه عمر و پس انداز با هم ترکیب شوند، محصولی بدست می آید که احتمال انتخاب وارونه آن کمتر است، چون جذابیت آن فقط برای افراد پر مخاطره نیست. راه دیگر نیز استراتژی تنوع محصول برای گروه های مختلف مشتریان است به نحوی که قیمت های متفاوتی برای گروه های مختلف در نظر گرفته شود. البته این روش هزینه های سازمانی بیمه را بالا می برد.

 

مخاطره اخلاقی

فرضا کسی اتومبیلش را بیمه سرقت کرده است. این فرد اتومبیلش را در جاهای پر خطر پارک می کند و نگرانی کمی در مورد دزدیده شدن اتومبیلش دارد چون بیمه پولش را می دهد. یعنی پس از فروش بیمه، میانگین ریسک بیمه شده ها بالاتر می رود و محاسبات اولیه بیمه مشکل دار می شود.

بک شکل خاص مخاطره اخلاقی، مسئله کارفرما-کارگزار (principal-agent problem) است. مثلا مالک یک شرکت مدیری را استخدام کرده است (مسئله مالک-مدیر). مالک نمی داند مدیر به خوبی کار می کند یا خیر. مدیر نیز نمی تواند گزارش فعالیت های مثبتش را به خوبی به اطلاع مالک برساند. مخصوصا در ایران اگر مالک به صورت سهامی عام و افراد ناشناس و مردم باشند و مدیر یک دست نشانده دولتی باشد این مشکل حاد تر می شود. سازمان تامین اجتماعی نمونه بارز این مثال است. حق بیمه ای که به زور از مردم گرفته می شود به حساب تامین اجتماعی می رود. تامین اجتماعی با این پول کلان شرکت های خصوصی و شبه خصوصی با بازده بسیار پایین و در بیشتر موارد منفی و با ضرر اداره می کند و از دوستان و خواص مدیری انتخاب می شود که در آن حوزه اصولا تخصصی ندارد. مدیر نیز اگر خوب کار کند، کسی متوجه کارش نمی شود (عدم تقارن اطلاعاتی) و اگر بد کارکند نیز نسبت به کسی یا جایی پاسخگو نیست. چه مکانیزمی برای شفاف سازی این شرکت ها وجود دارد؟ بورس اوراق بهادار! بورس شاخص مناسبی برای شفاف سازی عملکرد شرکت هایی است که در آن مالکان، مدیر نیستند. اما بورس نیز مشکلاتی دارد و نمی توان بسیاری از عملکرد های مدیریتی (مثبت یا منفی) را تنها در شاخص های مالی بورس، نشان داد.

لینک
   عدم تقارن اطلاعاتی (Information Asymmetry)   

موضوع عدم تقارن اطلاعاتی که به قضیه لیمو نیز معروف است، توسط آقای آکرلوف در مقاله زیر در سال  1970 مطرح شد و در سال 2001 جایزه نوبل را برای ایشان و دو دانشمند دیگر در این موضوع به ارمغان آورد.

 

The Market for Lemons: Quality Uncertainty and the Market Mechanism

 

 

مشکل چیست؟

وقتی فروشنده ای کالایی به شما می فروشد، از کجا مطمئن هستید کیفیت آن همانطور باشد که میگوید؟ وقتی قرارداد کاری با شرکتی می بندید، چطور مطمئن می شوید که شرکت به تعهداتش و پرداخت مزایای که به شما قول آنرا داده است عمل کند؟ وقتی نزد پزشک می روید چطور خدمات پزشکی وی را ارزیابی می کنید؟ وقتی یک شرکت بیمه کسی را بیمه می کند، چطور ریسک و خطرپذیری وی را محاسبه می کند؟

در تمام این حالات، اطلاعات یک طرف مبادله بیش از طرف دیگر است. یعنی عدم تقارن اطلاعاتی وجود دارد. یکی از راه ها برای انجام مبادله موفق این است که خریدار تلاش کند تا اطلاعات خود را از طرف دیگر یعنی فروشنده و سطح کیفیت خدماتش تا حد ممکن بالا ببرد. اما اینکار همیشه عملی نیست و چندان مقرون به صرفه هم نیست.

 

اثرات عدم تقارن اطلاعاتی

هر چه عدم تقارن اطلاعاتی در یک بازار بیشتر باشد، یا به عبارتی بازار غیر شفاف تر باشد، کارایی آن کمتر خواهد بود و نسبت تعداد مبادلات موفق کاهش خواهد یافت.

فرض کنید یک فروشنده خدمات خوب ارائه کند، او متوجه می شود که دیگر رقبا خدمات پایین تری ارائه می دهند و قیمت کمتری هم به خریدار می دهند و خریدار نیز چون متوجه این امر نیست، از آنها خرید می کند. در این حالت فروشنده سعی می کند سطح خدماتش را آنقدر پایین بیاورد که به مرز اطلاعات خریدار برسد. از طرف دیگر خریدار، چون نمی تواند سطح کیفی خدمات فروشنده را به طور دقیق ارزیابی کند، کیفیت خدمات او را در حد میانگین شرکت های هم رده اش برآورد می کند. بنابر این باز هم از فروشنده هایی که بالاتر از میانگین می فروشند خرید نمی کند و فروشنده های خوب مجبور می شوند کیفیت خدماتشان را پایین تر بیاورند. این ماجرا آنقدر تکرار می شود که بازار به حالت تعادل می رسد و تقریبا همه با یک سطح کیفی و قیمتی خرید و فروش می کنند. در این حالت تعادل، عدم تقارن اطلاعاتی  بسبار کم شده است.

 

مثال واقعی

جالب توجه است که هم اکنون در پاساژ علاءالدین و در بازار تلفن همراه، سیکل های فوق به شدت درحال اجرا است و مشتریان ناراضی از موبایل های تقلبی یا گران قیمت هستند و فروشنده هایی که کالای اصل و با گارانتی معتبر دارند نمی توانند آنرا بفروشند! در این پاساژ بیش از 1000 فروشگاه وجود دارد و 4000 نفر فروشنده در آن کار می کنند.

مدیریت این صنف چه می تواند بکند؟ می تواند سیاست های branding (نام گذاری خاص بر روی کالا ها و گارانتی های معتبر)، اطلاع رسانی از طریق فعالیت های روابط عمومی، ایجاد تعرفه مشخص برای گوشی های معروف و پر طرفدار، تضمین حقوق مصرف کننده توسط ایجاد برگه گارانتی عمومی، ایجاد وب سایت برای تعیین اصالت گوشی ها، ارائه وام به شرکت های معتبر و .... را اجرا کند.

فروشنده های با کالا و خدمات خوب چه می توانند بکنند؟ می توانند با کامل کردن سبد محصولات خود از طیف گوشی های نامرغوب و بی کیفیت و گوشی های معتبر، مشتری را در معرض مقایسه و انخاب قراردهند، می توانند با انواع سیاست های signaling، نظیر قیمت بالاتر، بسته بندی بهتر، تبلیغات بیشتر، خدمات مناسبتر و ... به مشتری علامت دهند که کیفیت آنها بالاتر است. می توانند با چاپ بروشور ها و کاتالوگ ها اطلاع رسانی بیشتری در مورد محصولاتشان کنند و ...

 

قانون لیمو

در آمریکا یکی از روشهای مبارزه با بازارهای غیر شفاف ایجاد نوعی گارانتی ملی با پشتیبانی قانونی معروف به قانون لیمو است. مثلا اگر کسی کالایی بخرد و بعدا مشخص شود که آن کالا نامرغوب بوده است، قانون از او حمایت می کند.

 

اهمیت روز افزون لیمو!

موضوع بازارهای نامتقارن، مسئله بسیار مهمی است که با پیچیده شدن کالاها و خدمات و از طرف دیگر پیچیده شدن مکانیزم مبادله (مثل بازارهای الکترونیکی نظیر ebay)، روز به روز مهمتر می شود و بازیگران بازار یعنی فروشنده ها، خریداران، نهاد های قانونی، مدیریت اصناف و نهایاتا دولت نیاز به راهکار های جدیدتری دارد.

 

لینک
   مصاحبه با جاناتان دال مدیر فروش و بازاریابی IEEE   

 

تشکیل انجمن IEEE، یک آغاز بسیار دراماتیک!

شب 12 ام آوریل 1912 یکی از بدترین حوادث دریایی اتفاق افتاد. کشتی اقیانوس پیمای بزرگ "تایتانیک" به همراه 2200 نفر سکنه به یک توده ی یخ برخورد کرد و به سرعت شروع به غرق شدن کرد. چیزی که اغلب ما نمی دانیم این است: اپراتور بی سیم کشتی شروع به ارسال سیگنال هایی نامنظم کرد. در آن زمان تکنولوژی بیسیم به طور گسترده استفاده نمی شد اما تعدادی از کشتی های دیگر توانسته بودند پیام ها را دریافت کنند. آن ها پیغام را به امریکا فرستاده بودند و کشتی های نجات روانه شده بودند. این واقعیت که آن شب بیش از 700 نفر نجات یافتند، کاملا مرهون تکنولوژی رادیو بود. در طول روزهای آینده تمام جهان مجذوب این تراژدی و عملیات نجات آن شب شدند. در عرض چند ماه حکومت های جهان شروع به انتصاب اپراتور رادیو بر روی تمام کشتی ها نمودند - و رادیو و اپراتورهایش جزء اجتناب ناپذیر کشتی ها شدند. این امر باعث شد تا دو انجمن مهندسی برق آمریکا و مهندسی رادیو آمریکا به یکدیگر ملحق گشتند تا چیزی را که ما امروز با نام IEEE می شناسیم در سال 1963 تشکیل دهند.

در سال 2006، بیش از 250 هزار اختراع ثبت شده در امریکا به ازای 25 شرکت برتر داشتیم - شرکت هایی همچون IBM، Hitachi، Samsung، HP، Sony، Intel و .... از این 250 هزار اختراع، 38 درصد یعنی بیش از 100000 اختراع بر اساس مقاله های ژورنال IEEE بوده است. این یک نتیجه ی شگفت انگیز است! در جایگاه دوم، Elsevier Science با 9 درصد از اختراعات، قرار دارد. تمامی اختراعات ثبت شده توسط این 25 شرکت برتر، به نوعی بر اساس مقالات چاپ شده توسط انجمن های علمی می باشد - موسسه ی فیزیک امریکا، انجمن شیمی امریکا، انجمن واکیوم امریکا، و غیره ... .

موضوعات داغ در تکنولوژی

یک راه خوب برای پیدا کردن موضوعات داغ این است که سالانه سری به نشریه ی مارس/آوریل مجله ی "Technology Review" دانشگاه MIT بزنید. این نشریه در مورد ده تکنولوژی نوظهور صحبت می کند - پزشکی، نانوتکنولوژی، نرم افزار، انرژی، بیوتکنولوژی، ارتباطات راه دور، و از این دست موارد. چیزهای جالب و جدیدی که ده دانشمند زبده می گویند.

چیزی که جاناتان دال به عنوان یک بازاریاب دوست دارد انجام دهد، تحقیق در مورد این است که چه تعداد از این ده نفر مقالاتی در IEEE چاپ کرده اند. سپس درباره این موضوع در جلسات  مشتری در کتابخانه و در شوهای تجاری که شرکت می کند، صحبت می کند. این موضوع نشان می دهد که تحقیقات IEEE ، جهان را تغییر می دهد.

بنابراین اگر کمی به عقب بازگردیم، وقتی IEEE کار خود را آغاز کرد اختصاص به مهندسی برق داشت. سپس با مهندسی رادیو یکی شد.  هم اکنون در قرن 21 فراتر از این امور رفته و تمامی حوزه های تکنولوژی را تحت تاثیر قرار می دهد، حتی پزشکی. در واقع، چند سال پیش، در سال 2003، یکی از اعضای IEEE به نام پال لاتربور، جایزه ی نوبل پزشکی را به خاطر اختراع دستگاه MRI کسب کرد.

کتابدارها در IEEE  چه می کنند؟

IEEE گروهی چهار نفره از مدیران خدمات مشتری دارد که به معنای واقعی کلمه در سراسر جهان مسافرت می کنند - تقریبا 60 درصد از تجارت این انجمن بیرون از امریکای شمالی قرار دارد. - تا به کاربران در مورد محصولات IEEE آموزش دهد، به آن ها در مورد آخرین پیشرفت ها سخن بگویند. در حال حاضر، آن ها درون بزرگ ترین شرکت های تکنولوژی، و بهترین دانشگاه ها، در امریکا، آلمان، ایتالیا، چین، ژاپن، هند، کره کار می کنند.

 

چرا انجمن علمی IEEE مدیر بازاریابی و فروش دارد؟

IEEE  یک "تجارت" نیست اما نیاز دارد تا خود را به شکلی اقتصادی اداره کند. درآمد سال قبل این انجمن حدود 350 میلیون دلار بود، که در مقابل ناشران اقتصادی بسیار ناچیز، اما در دنیای علمی بسیار بزرگ است. حدود نیمی از درآمد این انجمن از انتشاراتش بدست می آید. این انجمن سالانه بیش از 600 کنفرانس در جهان برگزار می کند و البته بیش از 36۵000 عضو نیز دارد که از آنها حق عضویت می گیرد. همچنین از طریق وضع استاندارد ها و فروش مقالات درآمد قابل توجهی کسب می کند. این انجمن بزرگترین انجمن علمی-فنی جهان است. اعضاء آن مهندسین برق، کامپیوتر، عمران، حمل و نقل، نانوتکنولوژی و متخصصین فیزیک، شیمی، زیست شناسی و ریاضیات و نیز پزشکان هستند. 

 

 مراجع:

۱- سایت الکترو نیوز:

 http://www.electronews.ir/interviews/technology/208/

۲- سایت ویکی پدیا:

 http://en.wikipedia.org/wiki/Institute_of_Electrical_and_Electronics_Engineers

 

لینک
   دوره های فن آوری اطلاعات   

توسط شرکت فن آوری اطلاعات دوره آشنایی با شبکه مخابرات data کشور برگزار می شود. محتویات این دوره عبارتند از:

آشنایی با VPN-MPLS
معرفی شبکه نسل نوین (NGN)
طراحی شبکه دیتا و معماری آن
معرفی شبکه دیتای کشور
معرفی نظام آدرسینگ – مدیریت شبکه – مدل‌ها و الگوها

همچنین دوره دیگری توسط کالج GSM برگزار می شود. محتویات این دوره عبارتند از:

اصول پایه GSM

      معرفی شبکه GSM

      ساختار شبکه GSM

      کانالهای رادیویی در شبکه GSM  

عملکرد شبکه GSM  

      سیگنالینگ شبکه GSM

      اصول سیگنالینگ  GSM

      آشنایی با سیگنالینگ #7

      آشنایی با واسطهای شبکه GSM

      آشنایی با پروتکلهای شبکه GSM -  

      سناریوهای سیگنالینگی

اصول GPRS

آشنایی با دوره اول را به دوستانی که علاقه به فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات دارند توصیه می کنم. دوره دوم بیشتر مناسب کسانی است که در بخش مخابرات یعنی فناوری ارتباطات فعالند.

در ضمن کلیه مستندات آموزشی دو دوره به صورت فایل pdf موجود است. علاقه مندان در قسمت نظرات ایمیل خود را بنویسند.

(توضیح: به علت حجیم بودن فایل ها در این نوشته یا نوشته های دیگر، فایلها به صورت سی دی به علاقه مندان ارائه خواهد شد)

 

لینک