Image and video hosting by TinyPic
   گیتی نعمتی نژاد فرد   

گیتی سراسر یک صحنه تئاتر است 

و مردان و زنان بازیگر

به روی صحنه می آیند و می روند

هر کس در دوره خود بخش های فراوانی را بازی می کند.

ویلیام شکسپیر - همانطوری که دوست داری - پرده ۲ - صحنه ۷

 

لینک
   پایان آغاز شده است!   


دوره فراگیر با همه افت و خیز های آن رو به اتمام است. از همه چیز بوی آخر خط به مشام می رسد. حتی از چای های دانشکده هم می شود فهمید چیزی در حال به پایان رسیدن است. چیزی که قبل از آنکه به آن عادت کنی، رفتنش را میبینی. همیشه همینطور بوده است.
به زودی سلام های گرم به خاطرات کهنه تبدیل می شوند و گرد زمان، همه چیز را، حتی خنده های شاد، حتی برق نگاه های امیدوار و حتی خیال ها و رویا های بزرگ را در خود فرو می پیچد.
آری، نسیم رفتن وزیدن گرفته است.

لینک
   امتحان تحليل محيط   

آیا کسی مخالف تغییر امتحان

تحلیل محیط

از حالت آزمون پایان ترم به حالت مقاله نویسی هست؟

دوستان گرامی، نظر استاد؛ امتحان به شیوه مرسوم از سرفصل های تعریف شده است.

امیدوارم با مطالعه دقیق نتیجه خوبی برای همه حاصل شود.


لینک

   نصیحت   
هیچ وقت کسی را نصیحت نکن!
زیرا که عاقل به آن احتیاجی ندارد
و نادان بدان توجهی نمی کند.
لینک
   تاريخ امتحانات   

سلام

امروز صبح از خانم نجفی تاریخ امتحانات را سوال نمودم و ایشان اطلاع دادند که امتحانات بیست و هفتم دی به دهم بهمن و امتحانات سی ام دی ماه به سیزده بهمن تغییر یافته است .

گیتی نعمتی نژاد فرد

لینک
   تاريخ امتحانات   

امتحانات روز های ۲۷/۱۰/۸۶ و ۳۰/۱۰/۸۶ لغو شده اند. تاریخ برگزاری این امتحانات به صورت زیر پیشنهاد می شود:

امتحانات روز ۲۷/۱۰/۸۶ به روز ۱/۱۱/۸۶ منتقل شوند.

امتحانات روز ۳۰/۱۰/۸۶ به روز ۶/۱۱/۸۶ منتقل شوند.

قرار بود دو امتحان فوق به تاریخ ۱/۱۱ و ۲/۱۱ تغییر پیدا کند که با پیگیری های سرکار خانم جاوید و صحبت ایشان با خانم عزآبادی، تصمیم گیری تاریخ امتحانات، موکول به توافق جمعی دانشجویان اجرایی (استراتژی و بازاریابی) تا ساعت ۱۸ امروز شده است. لطفا سریعا نظر خود را در این مورد به صورت ایمیل به اینجانب اعلام کنید.

لینک
   سازمان‌های یاد دهنده   

همانطور که می دانید یکی از مهمترین مسائل مدیریتی امروز در زمینه طراحی سازمان، طراحی سازمان یادگیرنده است.

رویکرد سنتی به سازمان، برنامه ریزی سازمان بود. مدتها طول کشید تا صاحب نظران به این نتیجه رسیدند که در دنیای پرشتاب امروز، برنامه ریزی تقریبا غیر ممکن است. برنامه ریزی نیازمند شناسایی کامل از محیط و تمام اتفاقاتی که ممکن است در آینده بیفتد است. به عبارتی اطلاعات زیر لازمه برنامه ریزی است:

۱- شناخت بالا از محیط بسیار پیچیده امروزی

۲- شناخت بالا از سازمان بسیار پیچیده و پویای امروزی

۳- شناخت بالا از هدف مطلوب سازمان

۴- شناخت بالا از راه های رسیدن به هدف

بعد از اینکه اطلاعات بالا فراهم شد، تازه اقدامات برنامه ریزی می تواند شروع شود. اما آیا ۴ مورد بالا قابل حصول است؟!

یکبار دیگر به کل سیستمی که در حال طراحی آن هستیم نگاه کنید:

می خواهیم همه اطلاعات را داشته باشیم و برای همه حالات متصور برنامه ریزی داشته باشیم (حد اکثر در حد Scenario Planning). در واقع می خواهیم از ابتدا به جای سازمان فکر کنیم.

به جای این راه حل سخت، بهتر است فکر کردن و یاد گرفتن را به سازمان یاد دهیم. یعنی سازمانی بسازیم که خودش بتواند فکر کند و یاد بگیرد. البته این کار هم چندان ساده نیست ولی امکان پذیری آن به مراتب از حالت اول بیشتر است.

ایده سازمان یادگیرنده از این موضوعات شروع شده است. یعنی دقیقا از همان نقطه ای که  مینتزبرگ بر روی آن دست گذاشته است و برنامه ریزی را حتی در سطوح استراتژیک به چالش کشانده است.

اما سازمان یاد دهنده، نوع جدیدی از سازمان یادگیرنده است. سازمانی که در آن پویایی های تطبیق با محیط و یادگیری با مکانیزم های یاد دهی در هم آمیخته است.

نوشته آقای مهدی شریعتمداری در وبلاگشان به نام مدیریت در هزاره سوم در آمد جالبی به موضوع است.

لینک
   گیتی نعمتی نژاد فرد   

از سرکار خانم آزاده امینی که قبول زحمت فرمودند و فایل برنامه ریزی استراتژیک دکتر منوریان را برای دانشجویان ارسال فرمودند متشکرم . 

لینک
   گرگ خاکستری و هوای بارانی   

عکس زیبای بالا توسط یکی از همکلاسی های مان گرفته شده است و در وبلاگ ایشان به نام گرگ خاکستری و هوای بارانی آمده است. وبلاگی که در آن دغدغه های جالب و مهمی مطرح می شود و دیدگاه های جدیدی وجود دارد. برای ایشان آرزوی موفقیت می کنیم.

لینک
   اخلاق بزرگان   

بدون شک، دکتر سید مهدی الوانی یکی از مفاخر مدیریت ایران است. ایشان متولد تهران است و دی ماه امسال، ۶۳ ساله می شود.

دکتر الوانی زندگی پر فراز و نشیبی داشته است، تدریس در روستاهای اطراف کرمانشاه، تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی، تدریس در مرکز آموزش مدیریت دولتی، تحصیل در دوره دکتری مدیریت در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و تاثیر از استاد راموس، بازگشت به ایران پس از انقلاب، تالیف ۳۰ جلد کتاب و ده ها مقاله و ...

اما به نظر من مانند بسیاری از افراد معتبر و مطرح دنیای علم، اخلاق و رفتار ایشان سهم مهمی در اعتبارشان داشته است. چه بسا اساتید دیگری که آنها هم دوران پرفراز و نشیبی داشته اند، آنها هم مقاله و کتاب نوشته اند و آنها هم خیلی کارها کرده اند، اما اثرشان بر دانشجویان و جامعه علمی کمرنگ بوده یا حتی منفی بوده است!

یادتان هست چند وقت پیش دکتر قیصر امین پور مرحوم شدند و دیدیم علاقه مندان ایشان چقدر سینه چاک کردند. موضوع برایم جالب شد. آیا اینهمه علاقه فقط به خاطر شعر؟ وقتی از شاگردانش اوضاع را جویا شدم، به نتیجه مشابهی رسیدم: اخلاق و رفتار ایشان زبانزد خاص و عام بوده است.

نمی دانم دقیقا چطور این نفوذ و تاثیر گذاری بر روی مردم به وجود می آید. قطعا اخلاق خوب چیزی بیش از ادب و احترام است. قطعا اخلاق خوب و موثر چیزی بیش از اعتقاد به اصولی مشخص و همه پسند است. قطعا اخلاق خوب چیزی متفاوت (نه متناقض) با توانایی رهبری است. شاید نوعی عشق به مردم است. عشق و علاقه ای نه به امید تکریم و احترام....

برای آشنایی بیشتر با دکتر الوانی اینجا را ببینید.

لینک
   تورم سازمانی   

یک موضوع خیلی جالب به نظرم رسید:

در سازمانی که کارکنان با حداکثر تلاششان فعالیت نمی کنند و ضعف های انگیزشی وجود دارد، افزایش حقوق کارکنان به عنوان یک مسکن کوتاه مدت ممکن است مفید باشد ولی از آنجا که افزایش حقوق (افزایش نقدینگی) منجر به تولید و فعالیت بشتر کارکنان نشده است، توقع آنها بالا رفته و به زودی سطح فعالیتشان به مقدار قبلی برمی گردد.

این اثر بسیار مشابه  پدیده تورم در اثر افزایش نقدینگی است. می شود اسم آنرا تورم سازمانی گذاشت (واقعا اسمش همینه؟)

با مدلسازی بالاسیاست های پولی و مالی که در اقتصاد برای کنترل تورم در جامعه وجود دارد در اینجا نیز مطرح می شود و می شود کلی مباحث جالب مطرح کرد. به نظر میاد این موضوع در حوزه منابع انسانی است.

کسی در این مورد چیز بیشتری میدونه؟ به نظرم میاد از این موضوع  میشه پایان نامه خوبی درآورد، مخصوصا وقتی با نظرات هرزبرگ، Alderfer و تئوری های انگیزشی نظیر Equity theory و Expectancy theory ترکیب بشه و مدل کامل قضیه استخراج بشه.

لینک
   بازديد از سايت فراگير ارشد   

نمودار بالا درصد بازدید های انجام شده از سایت فراگیر ارشد در روزهای مختلف هفته را نشان می دهد. مدتهاست که همین الگو در مورد نمودار صادق است. یعنی بیشترین بازدید کننده در روز شنبه است و به تدریج کم می شود و در روز چهارشنبه با افت قابل توجه مواجه می شود. چه نتیجه ای می توان از این نمودار در مورد رفتار مصرف کننده (شما بازدید کننده گرامی!) از سایت داشت؟ چرا شنبه ها بیشترین بازدید کننده را دارد؟

فکر نمی کنید مسایل درسی بعد از استراحت جمعه بیشتر مطرح است؟ ممکن است در مورد بسیاری از مسائل دیگر نیز توجه شما در روزهای شنبه بیشتر باشد تا روزهای آخر هفته! مثلا موضوعات مهم کاری.

آیا می شود این الگو را توسعه داد؟ مثلا در ماه های اول سال مردم توجه بیشتری نسبت به زندگی خود دارند و به بسیاری از مسائل مهم در فصل بهار مورد توجه قرار میگیرد. پس می توان گفت اگر کنفرانسی بخواهد برگزار شود بهتر است در بهار باشد! اگر مدیر سازمان بخواهد تحول ایجاد کند بهتر است عمده فعالیت هایش را در بهار انجام دهد. اگر مدیر بخواهد جلسات برنامه ریزی سازمان را تدوین کند بهتر است در روزهای اول هفته این کار را بکند. اگر بخواهد جلسات آموزشی بگذارد بهتر است در ساعات اول روز آنرا انجام دهد....

فکر کنم برای پایان نامه موضوع جالبی باشد:

بررسی رفتار بازدید کننده های سایت های اینترنتی در ایام مختلف هفته

 الگوی بالا برای درصد بازدید کننده ها در ساعات مختلف روز نیز صادق است:

از نمودار بالا نتایج زیر حاصل می شود:

۱- بهترین ساعت اضافه کردن مطلب جدید در سایت در طول روز ساعت ۴ بعد از ظهر است.

۲- بهترین ساعت اضافه کردن مطلب جدید در سایت در طول شب بین ساعت ۲ تا ۷ صبح است.

۳- دو گروه بازدید کننده داریم: ۶۰ درصد در طول ساعات اداری از سایت بازدید می کنند و ۴۰ درصد در ساعات پایانی روز

لینک
   روانشناسی حماقت   

اقتصاددانان تا مدت ها گمان می كردند كه تصميم گيری ها از اصول منطقی پيروی می كند. نظريه های آنها بر این اساس بود که افراد از هر فرصتی برای دستيابی به منفعت بيشتر استفاده می كنند. اما دكتر كانمان و تورسكی ثابت كردند كه مردم در برخی از موارد كاملا غيرمنطقی رفتار می كنند و انطباق تصميم گيری ها و قضاوت هايشان با مدل های عقلانی تقريبا غيرممكن است.

دكتر كانمان در گفت وگويی از آنچه در برخورد روانشناسی و اقتصاد رخ می دهد سخن گفته است:

آیا از پيش قصد داشتيد طرز فكر اقتصاددانان را به چالش بكشيد؟

ما قطعا نمی خواستيم روی اقتصاد تاثيری بگذاريم. در نخستين سال ها اقتصاددانان، به خطاهای ناچيزی كه ما به عنوان روانشناس بررسی می كرديم هيچ علاقه ای نداشتند. به خوبی در خاطرم مانده است كه حوالی سال 1971 در اورشليم به يك ميهمانی دعوت شدم كه فيلسوف آمريكايی مشهوری نيز در آن حضور داشت. كسی ما را به هم معرفی كرد و به او گفت كه من درباره پژوهشی جالب کار می کنم. او تقريبا 30 ثانيه به من گوش كرد و سپس ناگهان با گفتن اين جمله حرف هايم را قطع كرد: من هيچ علاقه ای به روانشناسی حماقت ندارم.

شايد نظريه پيش نگری (Prospect Theory) بيش از همه موجب معروفيت شما و آموس تورسكی شده باشد. می توانيد توضيح دهيد كه اين نظريه چه می گوید؟

در سال 1738 دانيل برنولی مقاله ای مهم نوشت و در آن نظريه مطلوبيت را مطرح ساخت. پرسشی كه برنولی برای خويش مطرح ساخت اين بود كه «چگونه مردم تصميمات خطرناك اتخاذ می كنند؟»

برنولی برای پاسخ دادن به آن مثال واقعا خوبی را مورد تحليل قرار داد: بازرگانی با خود می انديشد كه آيا در زمانی از سال كه 5 درصد احتمال از دست رفتن كشتی وجود دارد، يك كشتی از آمستردام به سن پترزبورگ بفرستد يا نه. برنولی پيامدهای ممكن را در قالب مطلوبيتشان ارزيابی كرد.

او معتقد بود كه بازرگان در چارچوب وضعيت مالی اش حساب و كتاب می كند: چقدر به دست خواهد آورد اگر كشتی به مقصد برسد، اگر به مقصد نرسد، اگر كشتی را بيمه كند، اگر بيمه نكند. اكنون معلوم شده كه برنولی مرتكب يك اشتباه شده است؛ اشتباهی كه از بعضی جهات ارتكاب آن شگفت انگيز است. از نظر برنولی وضعيت مالی يعنی كل مقداری كه شخص به دست آورده است و اولويت شخص چه با داشتن يك ميليون دلار سرمايه اوليه آغاز كرده باشد چه با نيم ميليون دلار يا دو ميليون دلار يكسان است. اما نكته آنجا است كه هيچ بازرگانی به اين شكل فكر نمی كند، در چارچوب وضعيت مالی، او نيز مانند هر كس ديگری به سود و زيان خود می انديشد.

در واقع اين نكته ای بسيار جزيی است اما معلوم شد نكته ای است كه تفاوت اساسی ايجاد می كند. زيرا اگر نحوه فكر كردن مردم اين گونه نباشد و اگر مردم عملا در چارچوب سود و زيان خويش و نه در چارچوب وضعيت مالی فكر كنند، آن گاه ديگر هيچ كدام از تحليل های رياضی كه در آنها مردم چنين پنداشته شده اند درست نخواهند بود. اثبات اين مسئله برای ما مدت زيادی طول كشيد.

نظريه پيش نگری چه نوع مسائلی را تبيين می كند؟

فكر می كنم مهم ترين پديده ای كه مشاهده كرديم چيزی است كه «نفرت از زيان» ناميده می شود. ميان سود و زيان نوعی عدم تقارن وجود دارد. در كلاس هايم می گويم: «سكه ای را پرتاب خواهم كرد، اگر خط آمد شما 10 دلار باخته ايد. در صورت برد چقدر می خواهيد تا اين شرط بندی از نظر شما قابل قبول باشد؟» برای آنكه اين شرط بندی برای افراد قابل قبول باشد بيش از 20 دلار می خواهند. و اكنون همين آزمايش را با مدير عاملان و افراد بسيار ثروتمند انجام داده و از آنها پرسيده ام كه اگر سكه ای پرتاب كنم و در صورت خط آمدن آنها 10 هزار دلار بازنده شوند و آنها برای اينكه شرط بندی را بپذيرند در صورت برد 20 هزار دلار خواسته اند. در واقع مردم ميان سود كردن و زيان ديدن با دقت تمام تمايز قائل هستند و اصلا دوست ندارند زيان كنند.

نظريه پيش نگری روی اقتصاددانان چه تاثيری داشته است؟

تصحيح خطای برنولی موثر بود، زيرا ريچارد تالر (R.Thaler) با استفاده از آن اقتصاد رفتار را بنيان گذاشت. ما برای اقتصاد رفتار حفاظی فراهم كرديم، زيرا مدل عقلانی را به طور جدی به چالش كشيديم و آن را طوری مطرح كرديم كه خواننده متن قانع می شد. اما اين طور نيست كه اقتصاد زيرورو شده باشد، نشده است و به دلايل ساختاری بسيار محكم در آينده نيز نخواهد شد. مدل عقلانی بر اقتصاد تسلط دارد و به همين شكل نيز باقی خواهد ماند. اقتصاد رفتار با آن ور می رود، فرضياتش را اصلاح و آنها را از نظر روانشناختی معقول می كند. اما در نهايت نتيجه كاملا متفاوت از نگاه نظريه كلاسيك اقتصاد نيست.

چه چيزهايی كشف كرديد؟

يك كشف تكان دهنده را برايتان بازگو می كنم. زنان مطلقه در مقايسه با زنان متاهل از زندگی شان رضايت كمتری دارند كه چيز عجيبی نيست. اما هنگامی كه به ميانگين وضعیت روحی آنها در طول روز نگاه می كنيد، می بينيد كه عملا شادتر و سرحال تر هستند. مسئله ديگر تاثير قابل توجه دوستان است. در واقع مردم با دوستانشان خوش ترند تا با خانواده، همسر يا فرزندشان.

چرا زنان مطلقه شادترند؟

تاكنون علت آن را درنيافته ايم، اما اين چيزی است كه داده ها نشان می دهند.

لینک
   امتحان دکتری دانشگاه علامه   

ثبت نام امتحان دکتری مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی برای سال بعد تا تاریخ ۱۸ دی ماه امسال  در رشته های زیر انجام می شود:
1- بازاریابی
2- تکنولوژی
3- تولید و عملیات

برای کسب اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید.

لینک
   الگو برداری از بازی شطرنج در مديريت   

ساليان دراز است كه از بازي شطرنج بعنوان بهترين بازي فكري ياد مي شود. با توجه به قوانين و حركت مهره هاي آن مي توان به پيچيدگيهاي تازه اي درباره اين بازي پي برد. در اين مبحث ، سعي شده است درسهايي از اين بازيِ شيرين در ارتباط با علم مديريت آموخت و آنها را بكار بست.

هدفمند بودن حرکت
هدف یک شطرنج باز از بازی، مات کردن حریف مقابل در کنار یک نرمش فکری است. برای هر مهره حركتي با هدف گسترش بازي، تأمين
 امنيت شاه و آرايش مهره ها براي حمله يا دفاع تعريف شده است. مدير يك سازمان توليدي يا خدماتي نيز مي بايست اهداف بلند و كوتاه مدت خود را با توجه به وضعيت پيرامون ترسيم نموده و برنامه هاي عملياتي براي آن را مشخص و بصورت مداوم كنترل نمايد.

سازماندهی
هر بازيكن با توجه به قانون شطرنج ، مي تواند شاه را با بهره جويي از تمامي مهره ها محصور و تهديد نمايد. مسلماً در اين بازي، بايد با مهيا نمودن امكانات و منابع لازم و نيز استفاده بهينه از آنها بستر مناسب براي رسيدن به اهداف را آماده كنند . برنده كسي خواهد بود كه از حركت مهره ها به نحو مطلوبتري استفاده نمايد. مديران نيز براي نيل به اهداف خود  بايد با مهيا نمودن امكانات و منابع لازم و نيز استفاده بهينه از آنها بستر مناسب براي رسيدن به اهداف را آماده كنند.

هدايت مهره ها
به منظور مات كردن حريف،كافيست تمام مهره ها را به گونه اي كنار هم قرار دهيد كه ضمن پشتيباني آنها از يكديگر، خانه هاي حركت شاه حريف مسدود گردد. بديهي است كه شما بدون تعامل مهره ها با يكديگر به پيروزي نخواهيد رسيد (كار گروهي و درك هدف توسط همه). در يك سازمان نيز اگر كاركنان واحدهاي مختلف سرگرم فعاليتهاي خويش باشند و در يك راستا هدايت نشوند ، سازمان به اهداف خويش نايل نخواهد شد.

برنامه ريزي
مسلماً بدون برنامه ريزي و تنها با جواب دادن بازي حريف، شما به پيروزي نخواهيد رسيد. برنامه ريزي در علم مديريت نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است و مديران به خوبي مي دانند كه بدون برنامه ريزي به هيچ هدفي نخواهند رسيد.

پايش و كنترل
در بازي شطرنج ، برنامه اي كه در ذهن شما براي مات كردن حريف مقابل ترسيم مي شود ، مرتباً با توجه به حركات تدافعي و تهاجمي حريف مي بايست تغيير كند. وگرنه با همان برنامه اوليه نيل به هدف ممكن نيست.  در علم مديريت نيز برنامه هاي تنظيم شده براي دستيابي به اهداف مي بايست در دوره هاي منطقي كنترل و در صورت نياز به هنگام شود. همچنين عوامل عدم اجراي برنامه شناسايي و با تعريف اقدامات اصلاحي مؤثر، رفع شود.

حفظ مهره ها
از فنون مهم بازي شطرنج ،حفظ مهره ها است. بدين ترتيب كه هر مهره داراي ارزشي نسبي است كه بسته به موقعيت بازي متغير است. نيروهاي انساني هر سازمان نيز با توجه به مسئوليتها و فعاليتهاي محوله داراي ارزش نسبي هستند. فراهم كردن منابع و زمينه هاي لازم براي اجراي مطلوب امور محوله، نشان دادن توجه و اهميت شما به فعاليت كاركنان، فراهم ساختن بستر رشد و خلاقيت پرسنل و بكارگيري روشهاي انگيزشي از جمله تكنيكهاي مؤثر در حفظ نيروهاي سازمان هستند.

حمايت مهره ها
اگر مهره سرباز با حمايت و هدايت شما به انتهاي صفحه شطرنج برسد ، تبديل به مهره ارزشمندي چون وزير مي شود.توجه داشته باشيد كه در يك سازمان نيز اگر نيروهاي انساني به طور مناسبي از طريق سيستم هاي آموزشي و انگيزشي رشد پيدا كنند، مطمئناً فوايد بيشتري براي سازمان به ارمغان مي آوردند.

پيش بيني حركات بعدي
يكي از مهمترين فنون بازي، بازي خواني آن است. قبل از هر حركت مي بايست حداقل چند حركت خود و حريف را در ذهن بررسي و تجزيه و تحليل كرد و سپس اقدام به بازي نمود. مديران نيز بايد قبل از اخذ هر تصميمي پيامدهاي آن را تحليل نموده و با توجه به عواقب آن تصميمي را اتخاذ نمايند.

پرهيز از حركات اضافي
در شطرنج ، بازي با مهره سفيد يك مزيت محسوب مي شود. زيرا يك حركت از مهره سياه پيش بوده و قدرت تهاجم را در اختيار دارد. در بازي بايد مراقب هر حركت بود تا اين مزيت را حفظ كرده و با استفاده از آن بازي حريف را به دست گرفت. در محيط رقابتي نيز اگر مديران حركت اضافي از جمله پذيرش توليد محصول بدون تقاضا، اخراج كاركنان مؤثر و ... را داشته باشند، براي تضعيف سازمان گام برداشته و چه بسا بازار را به رقبا واگذار خواهند كرد.

گسترش توأم با تفكر
در بازي شطرنج به منظور استفاده از تمامي مهره ها مي بايست آنها را به خانه هايي انتقال و گسترش داد كه قابليت حمله، دفاع و مانور بيشتري را داشته باشند. حال اگر اين گسترش بدون انديشه باشد موجبات از دست دادن بازي را فراهم مي آورد. در محيط كار نيزگسترش منابع سازمان از جمله ساختمانها، تأسيسات، تجهيزات و نيروهاي انساني بدون در نظر گرفتن كيفيت،‌ نوع و ميزان خروجي آنها به اتلاف منابع، كاهش بهره وري سازمان و افزايش قيمت تمام شده محصولات يا خدمات منجر مي شود.

مهره ها را با تفكر گرفتن
گرفتن مهره هاي حريف در بازي شطرنج يك مزيت محسوب مي شود. در برخي موارد حريف به منظور تخريب سد دفاعي و كشاندن مهره ها به سمت ديگر اقدام به فدا كردن مهره ها مي كند و در قبال آن برتري مورد نظر خود را به دست مي آورد. به شما نيز در يك محيط كاري پيشنهاد توليد يك محصول جديد و يا ارائه يك خدمت جديد مي شود كه اگر نسنجيده و بدون امكان سنجي آن را بپذيريد و در عمل نتوانيد خواسته هاي مشتريان را برآورده سازيد در آن صورت خود را براي پذيرش خسارت سنگيني آماده كنيد.

مراقبت از آچمز شدن
آچمز شدن عبارت است از حمله اي كه عليه شاه توسط طرف مقابل انجام مي شود و در اين حالت شاه يكي از مهره هاي خود (فيل، اسب رخ و يا حتي وزير) را به اجبار براي محافظت در مقابل خود قرار مي دهد. همانند بازي شطرنج كه تنها مي بايست مراقب آچمز شدن بود و از آن گريخت در سازمانها نيز بايد به فكر مقابله با اين گونه تهديدها و حوادث غير مترقبه از جمله تغييرات شرايط بازار، پايان عمر محصول، وضعيت رقبا، نارضايتي و استعفاي كاركنان و ... بود و طرح هاي واكنشي با اين گونه تهديدها تهيه شود.

شكست مقدمه پيروزي
همانطور كه يك شطرنج باز مي بايست از شكست هاي خود در بازي نااميد نشده و از آن درس گيرد، در سازمان نيز بايد به دنبال علل بروز مشكل بود و با حذف آنها به طور ريشه اي موجبات پيروزي را فراهم آورد.

                                                                                                                 م-نوروزی

                                                                          

لینک

   امتحان دکتری   

ثبت نام امتحان دکتری مدیریت دانشگاه تهران برای سال بعد از تاریخ 10  تا 22 دی ماه 86 در رشته های زیر انجام می شود:
1- منابع انسانی
2- رسانه
3- تحقیق در عملیات
4- تولید و عملیات
5- سیستم ها
6- سیاست گذاری

برای کسب اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید.
لینک
   دکتری افتخاری دانشگاه شريف به برنده نوبل اقتصاد   

توماس شلینگ متولد ۱۹۲۱ اقتصاد دان آمریکایی و استاد روابط خارجی، امنیت ملی و استراتژی هسته ای دانشگاه مریلند است. وی در سال ۲۰۰۵ با طرح نظریه

بسط و توسعه درک تقابل ها و همکاری ها از طریق تحلیل نظریه بازی ها

به اشتراک و به همراه رابرت اومن برنده جایزه نوبل اقتصاد شد. پرفسور شلینگ مشاور اقتصادی کاخ سفید و رئیس انجمن اقتصاد آمریکا بوده است. او در ۱۹۵۱ یعنی در سن ۳۰ سالگی دکتری خود را از دانشگاه هاروارد گرفته است.

پرفسور شلینگ هفته گذشته در دانشگاه صنعتی شریف در مورد نحوه مدیریت گازهای گلخانه ای سخنرانی داشت و امروز از این دانشگاه دکتری افتخاری می گیرد.

علاقه مندان می توانند به سالن جابربن حیان در دانشکده اقتصاد و مهندسی شریف از ساعت ۱۳ الی ۱۵ مراجعه کنند. پرفسور شلینگ در این مراسم ۳۰ دقیقه سخنرانی خواهد داشت.

لینک
   مثالهایی از JUDO STRATEGY   

 

 

مثال در مورد تکنیک 1

به عنوان مثال می توان از شركت نت اسكیپ نام برد كه فن سگ خانگی كوچك را نپذیرفت و شكست خورد. نت اسكیپ به عنوان رقیب قدرتمندتر در آغاز مبارزه خود را مطرح كرد و به مایكروسافت لقب "ستاره مرده" داد و پیش بینی كرد كه WEB باعث می شود WINDOWS منسوخ شود. این رده بندی جسورانه شركت نت اسكیپ، آن را در رقابت برای كسب شهرت یاری كرد و برای مدتی شركت در گامهای اولیه اش به موفقیتهای قابل ملاحظه ای دست یافت، اما پس از گذشت زمان طولانی تری خطر آشكارتر شد.
این خودنمایی شركت نت اسكیپ باعث شد كه اینترنت به عنوان بالاترین اولویت در بین 20 اولویت برتر بیل گیتس قرار گیرد و موقعیت نت اسكیپ را به عنوان دشمن شماره یك مایكروسافت به خطر بیندازد.

 

مثال در مورد تکنیک 3

شركت پام كامپیوتینگ تا اندازه ای سرمشق استفاده از این روش است. این شركت برای اینكه بر مایكروسافت و متحدانش غلبه كند، خود را به یك هدف متحرك تبدیل و حداقل سالی یكبار محصولات جدیدی تولید و وارد بازار كرد. ، پام كامپیوتینگ بر خلاف بسیاری از شركتهای با فناوری بالا، از تنظیم كردن فهرست بلندبالای آرزوها كه ممكن بود معرفی یك محصول به بازار را ماهها و یا حتی سالها به تعویق بیندازد خودداری كرد. درواقع سعی كرد تا برنامه های واقع بینانه تری تنظیم كند. پام كامپیوتینگ از همان آغاز از مدیرانی بهره مند بود كه ما آنها را مدیران سطح پنجم (FIFTH MANAGERS LEVEL) می نامیم. این شركت در سال 1996 برگ برنده خود را رو كرد، كاری كه تعجب همگان را برانگیخت، یعنی نرم افزار SOURCE CODE را انتشار داد. این تصمیمات باعث شد كه شركت پام كامپیوتینگ بتواند در كمتر از 3 سال تقریباً 80 درصد سهم بازار را از آن خود كند. اما چیزی كه مؤثرترین عامل در حركات نهایی پام كامپیوتینگ بود، توانایی اش در پیشرفت سریع بدون از دست دادن تعادل بود.

 

مثال در مورد تکنیک 5

در سال 1992، شركت نوول حدود دو سوم بازار سیستم های عامل شبكه را در كنترل خود داشت. علی رغم حمله های مكرر شركت مایكروسافت- كه از نظر بزرگی چهار برابر "نوول" بود- "نوول" كاملاً در كنترل بازار سیستم عامل شبكه در آن زمان موفق بود. اما ری نوردا، رئیس هیئت مدیره شركت NOVELL اشتباه بزرگی مرتكب شد. وی به خاطر حملات مایكروسافت به تجارت اصلی اش تصمیم گرفت به یك رقابت رو در رو دست زند و نبرد در قلمرو كاری رقیبش را آغاز كرد.

 

مثال در مورد تکنیک 6

شركت جدید داریپرز كه در تجارت پوشك بچه فعالیت دارد، در دهه 1980 وارد بازار شد. درایپرز با شركت پروكتر و گمبل كه پیشگام بازار بود به رقابت پرداخت و محصولی با كیفیت و قیمت پایین تر به بازار عرضه كرد و همچنین برای مشتریان این حق را قائل شد كه میان مارك های ساده پوشك بچه و مارك پمبرز كه گرانتر بود یكی را انتخاب كنند. وقتی كه محصولات شركت درایپرز وارد بازار ایالت تگزاس شد، شركت پروكتر و گمبل با قدرتی عجیب به مبارزه با آن برخاست. و كوپن هایی را با تخفیف دو دلاری در ایالت تگزاس توزیع كرد. درایپرز قادر نبود چنین كوپن هایی را چاپ و در سراسر ایالت توزیع كند اما دیوید پیتاسی- رئیس هیئت مدیره درایپرز- كه به تازگی خواندن كتابی در مورد جودو را به اتمام رسانده بود به یك پاسخ خلاقانه دست یافت. "درایپرز" به جای اینكه سعی كند تا با تهاجمات "پروكتر و گمبل" مقابله كند از حملات رقیبش استفاده كرد و در یك مبارزه تبلیغاتی در سراسر تگزاس به مصرف كنندگان اعلام كرد كه كوپن های تخفیف "پروكتر و گمبل" قابل استفاده برای خرید محصولات "درایپرز" هم هستند و بدین ترتیب درصد فروشش را بالا برد. در مدت چند هفته فروش محصولات "درایپرز" در فروشگاه های تگزاس حتی تا 15 برابر افزایش یافت. درایپرز "با مهار كردن حركات حریفش از "پروكتر و گمبل" برای پرداخت هزینه مبارزات تبلیغاتی اش استفاده كرد. اگر شركت "درایپرز" همانند شركتهای جدیدالتأسیس و بی تجربه حالت ستیزه جویانه به خود می گرفت بی تردید در برابر حركات حریف باید تسلیم می شد.

 

                                                                                                                                                       م-نوروزی

لینک
   The Engineer and the Manager   


A man is flying in a hot air balloon and realizes he is lost. He reduces height and spots a man down below. He lowers the balloon further and shouts: "Excuse me, can you help me? I promised my friend I would meet him half an hour ago, but I don't know where I am."

The man below says: "Yes. You are in a hot air balloon, hovering approximately 30 feet above this field. You are between 40 and 42 degrees N. latitude, and between 58 and 60 degrees W. longitude."

"You must be an engineer," says the balloonist.

"I am," replies the man. "How did you know?"

"Well," says the balloonist, "everything you have told me is technically correct, but I have no idea what to make of your information, and the fact is I am still lost.

"The man below says, "You must be a manager."

"I am," replies the balloonist, "but how did you know?"

"Well," says the man, "you don't know where you are, or where you are going. You have made a promise which you have no idea how to keep, and you expect me to solve your problem. The fact is you are in the exact same position you were in before we met, but now it is somehow my fault."

لینک
   تکاليف درس مهارتهای عمومی مديريت   

مهلت نهایی ارائه تکالیف درس

 مهارتهای عمومی مدیریت تا تاریخ صبح پنج شنبه (۱۳/۱۰/۸۶) تمدید شد.

بدین وسیله از زحمات و پیگیری های آقای خدایی تشکر و قدردانی می شود.

لینک
   تبریک   






سرکار خانم عبدی پيوندتان را تبریک گفته
شادکامی و خوشبختی تان را از صميم قلب آرزو مي نمایيم.








لینک
   JUDO STRATEGY   

استراتژی جودویی روشی برای رقابت با حریفان قدرتمندتر است كه بر مهارت ،بیش از بزرگی و قدرت تكیه می كند. این ایده براساس شباهتهای بالقوه ای كه میان این نوع استراتژی و ورزش جودو وجود داشت ، پایه ریزی شده است.

 تفكر اصلی پشت این روش ، كه تبدیل قدرت رقیب به نقطه ضعف آن است ، بسیار جذاب است. رقبای موفق می توانند از استراتژی جودویی بهره گیرند و اجازه ندهند حریفشان قدرتمندتر شوند.  در این روش ،از شیوه های رقابت رودررو كه اصولاً باب طبع رقبای بزرگ و قوی است ،اجتناب می شود. در عوض بر سرعت و تفكر خلاق تاكید می شود.

 

استراتژی جودویی از 10 تكنیك به هم پیوسته تشكیل می شود. این تكنیك ها، دستورالعمل های سخت و غیر قابل انعطاف پذیری نیستند كه لازم باشد مو به مو و به بطور سیستماتیك عمل شوند، بلكه تسلط بر این تكنیك ها و نیز ادغام آنها بنا به نظر مدیران ارشد آن شركتهاست كه جادوی نهفته در اجرای این تكنیك ها را نمایان می سازد.


تكنیك شماره 1- فن سگ خانگی كوچك (PUPPY DOG PLOY)

در هر نوعرقابت، اولین هدف شما این است كه در بازی بمانید. بنابراین استراتژی جودویی به مبارزان توصیه می كند تا یك رفتار حد وسط از خود بروز دهند و از مبارزات رودرو كه احتمال پیروزی شان كم است خودداری كنند.

 

تكنیك شماره 2- شناخت فضای رقابتی

با آگاهی از این كه فن آوری سگ خانگی كوچك عمدتاً در مورد دفاع است، در تكنیك شناخت فضای رقابتی وارد عمل می شوید. در اینجا با مشخص كردن یك فضای رقابتی می توانید پیشگام این معركه شوید. بسیاری از شركتها با یادگیری این كه چگونه در یك سری مهارتهای كلیدی مانند كاهش هزینه ها و. . . سرآمد باشند یه پیشرفت قابل ملاحظه ای دست می یابند.

 

تكنیك شماره3- حركات سریع پی در پی نهایی

با تركیب دو تكنیك اول حركت، شما فرصت می یابید كه به دنبال آن، برای تقویت موقعیت تان از اجرای حملات پی در پی استفاده كنید. يك روز در آينده اي نه چندان دور و هم اكنون و در اين روزهاي كنوني، رقباي شما حقيقت را در مورد فن سگ خانگي كوچك درخواهند يافت و به يك فضاي رقابتي جديد خواهندپرداخت و تلاش مي كنند تا از مزیت  و قدرت بالاتر خود استفاده كنند.

 

تكنیك شماره4- چسبیدن به حریف

با چسبیدن به حریف، قبل از اینكه او اقدام به این كار كند ، در رقابت پیشدستی كنید. پیروز شدن ذاتاً مستلزم این نیست كه در یك رقابت رو در رو بجنگید. با این تكنیك شما بدون اینكه بجنگید فرصت پیروزی خود را افزایش می دهید.

 

تكنیك شماره 5- از مقابله به مثل خودداری كنید

گاهی اوقات با چسبیدن به حریف می توانید انگیزه هایش را برای یك نبرد رو در رو كاملاً تغییر دهید. اگرچه اغلب علی رغم همه تلاشهای شما، یك شركت رقیب در نهایت تصمیم می گیرد كه حمله كند. هنگامی كه این اتفاق می افتد حفظ تعادل، خود نوعی مبارزه است.

 

تكنیك شماره 6- وقتی توسط حریف كشیده می شوید، وی را هل دهید

چسبیدن به حریف و جلوگیری از مقابله به مثل او ،به شما كمك می كند تا احتمال حمله و یا تاثیر آن را به حداقل برسانید. فن هل دادن رقیب در حین كشیده شدن، در واقع به شما كمك می كند تا نیرو و یا حركات بدن رقیب را به سود خود به كار گیرید و یك قدم جلو بیفتید. در واقع، با افزودن محصولات، خدمات و فناوری رقیب به حمله خود، می توانید تعادل وی را برهم بزند و او را با یك انتخاب دردناك و ناخوشایند مواجه سازید كه یا باید استراتژی اولیه اش را رها كند و یا شكست آن را نظاره گر باشد.

 

تكنیك شماره7- یوكمی "UKEMI" تمرین كنید

در جودو، "یوكمی" تكنیك افتادن بی خطر است و به میزان بسیار اندكی باعث كاهش برتری شخصی كه می افتد نسبت به حریف می شود كه درواقع هدف آن برگشت برتری شخص به مبارزه است«. به عبارت دیگر، شما در یك باخت موقت و زودگذر به میل خود ،تسلیم حركات رقیبتان می شوید و به جای اینكه مقاومت كنید ، این ریسك را كرده و كنترل خود را از دست می دهید.

 

تكنيك شماره 8 - امتيازات حريف تان را بالا ببريد

اين كار ممكن است پيش پاافتاده به نظر برســـد، اما بزرگترين امتيازات يك شركت مي تواند غالباً تبديل به بزرگترين ضعفهايش شود. اين امتيازات ممكن است به صورت نهفته و نامحسوس باشد مانند اسمهاي تجاري و مالكيتهاي معنوي و يا ملموس و محسوس باشد مانند مالكيت (چيزي كه مالك آن هستيم).

 

تكنيك شماره 9 - شركاي حريف تان را بالا ببريد

علاوه بر سرمايه گذاري در سرمايه هاي ارزش آفرين، بسياري از حريفان قدرتمند شبكه هــــايي متشكل از تامين كننده ها، توزيع كننده ها و "تكميل كننده ها" كه يك منبع مهم قدرت هستند را به وجود آورده اند. ولي با بهره گيري از اختلافات بين آنها شما مي توانيد شركاي يك حريف را تبديل به دوستـــــان بي معرفت (بي وفا) كنيد.

 

تكنيك شماره 10 - رقيبان حريفان تان را بالا ببريد

 اين تكنيك مانند بازي بچه ها به نظر مي آيد. چه چيزي آسانتر از اين است كه به رقباي حريف تان اجازه بدهيد تا حريفتان را با انجام حملات دائمي ضعيف تر كنند.

 

م- نوروزی

لینک
   زنان مدیر   
... زنان جوان خود را با عرفها، الگو ها و ساختار های مردانه تطبیق داده اند و لذا جنبه مردانه شخصیت آنها بسیار رشد کرده است. این رشد به ضرر جنبه زنانه است و بعد از مدتی زنان دچار تعارض شده و رضایت خاطر و غرور خود را از دست می دهند.
.... محیط های کاری زنان را جدی نمی گیرند و به مرور زمان آنها به موجوداتی تبدیل می شوند که بخشی از شخصیتشان دختر بچه و بخشی مردانه است....

این ها بخشی از تحقیقاتی بود که خانم بوم-هال در کشور سوئد روی خانم ها انجام داده است و ترجمه تحقیقات فوق در کتاب زیر آمده است.
به نظر موضوع بسیار جالبی برای پایان نامه می آید.

لینک
   پایان نامه   


انتخاب موضوع پایان نامه مسئله مهمی است که این روز ها درگیر آن هستیم.
اگر با دید استراتژیک نگاه کنیم، مهمترین عامل در انتخاب موضوع، هدف ما از تحصیلات کارشناسی ارشد است. هدف ممکن است موارد زیر باشد:

1- ادامه تحصیل در داخل کشور
2- ادامه تحصیل در خارج کشور
3- کسب مهارت های مدیریتی برای محیط کار
4- استفاده از مزایای مالی مدرک تحصیلی و ارتقاء شغلی
5- ایجاد تنوع در زندگی و پویایی بیشتر
6- استفاده از معافیت های تحصیلی مانند سربازی و ....
7- افزایش امتیاز فردی برای کسب شغل های بهتر
8- دلایل نامعلوم!
9- علائق شخصی و غیر هدف دار!

هر چند اهداف بالا عموما با یکدیگر تعارضی ندارند ولی به احتمال زیاد برای هر کدام از ما مواردی از آنها اهمیت بیشتری دارد. برای هر کدام پایان نامه ای مناسب تر است. مثلا اگر هدف سوم یعنی کسب مهارتهای مدیریتی مطرح باشد بهتر است در زمینه مدیریت منابع انسانی فعالیت کنیم و چه کسی بهتر از دکتر سید جوادین!
اگر هدف های چهارم یا ششم مطرح باشد بهتر است زود تر موضوع ساده و با جداول آماری مفصل و ترجیحا صفحه پر کن داشته باشیم. استادش هم هر چه نا آشنا تر باشد بهتر است. در این مورد می توانیم از پایان نامه های انجام شده در سایر دانشگاه ها به نحو احسن استفاده کنیم و موضوع طی یک فرایند کپی برداری حد اکثر یک هفته ای تمام شده است. به دوستان باهوش این گروه پیشاپیش تبریک می گویم.
اگر هدف پنجم مطرح باشد، بهتر است پایان نامه ای انتخاب کنیم که کار حجمی زیادی می برد و مدت طولانی تری ما را در دانشگاه مشغول کند. همانطور که میدانید می شود با مجوز وزارت خانه تا شهریور سال 88 روی موضوع کار کرد.
اگر هدف هفتم مطرح باشد بهتر است ابتدا طیف سازمانهایی که علاقه به استخدام در آنها داریم مشخص شود. معمولا آنها موضوعات از پیش تعیین شده ای دارند و حتی برای آن پول هم می دهند. یعنی از ابتدای شروع پایان نامه استخدام شده ایم. این گونه پایان نامه ها بیشتر در مورد بررسی علل فلان پدیده سازمانی و ارتباط آن با بهمان موضوع سازمان است و به طور معمول توسط انسانهای دلخوشی که در آن سازمان فعالیت می کنند طرح شده و باید شانس بیاورید تا زمان استخدام شما، هنوز دوستان دلخوش فوق در سازمان مشغول به کار باشند. این گونه پایان نامه ها برای برخی اساتید بسیار جذاب است چرا که باب مشاوره و همکاری استاد با سازمان مذکور را باز کرده و کلی درآمد زایی می کند. یعنی خیر دانشجو، استاد و سازمان در این پروژه هاست، پس بشتابید.
اگر هدف دوم مطرح باشد، بهتر است زودتر سری به سایت دانشگاه های مورد علاقه تان بیندازید و موضوعات داغ را شناسایی کنید. بسیار خنده دار است که بخواهید مثلا با پایان نامه تان که در مورد تئوری مازلو است جلو یکی از دانشگاه های آمریکایی یا حتی اروپایی قیافه افراد اندیشمند بگیرید و انتظار داشته باشید به شما بورس یا پذیرش تحصیلی بدهید.


بله درست است شما ظاهرا سخت ترین کار را انتخاب کرده اید و می خواهید در ایران ادامه تحصیل بدهید. به لحاظ آماری نامحتمل ترین گزینه است! چرا که رقبای زیادی دارید و کلمه فراگیر را نیز با افتخار(!) به دوش می کشید. خیلی از اساتید در همان نگاه اول می خندند! دانشجوی پولکی رو چه به این فضولیها!
اما به هر حال بهتر است از همین الان به فکر استاد حامی در جلسه مصاحبه حضوری باشید و سعی کنید استادی انتخاب کنید که حرفش برو داشته باشد. فکر کنم دکتر فرهنگی در زمینه استراتژیک از بهترین هاست. هر چند دکتر دیواندری و البته دکتر منوریان رو هم نباید فراموش کرد.

انتخاب نهم را به افراد رویاپرداز و هپروتی تبریک می گویم. معمولا از شیوه کار این افراد نمی توان چیزی فهمید (بر خلاف نظر خودشان) و موارد ضد و نقیضی هم از سرنوشت ایشان دیده شده است. همانقدر می دانم که یا بسیار موفق می شوند و یا با دماغ به زمین داغ می خورند. اما به نظر من هر چی هست هیجان انتخاب نهم از همه بیشتر است چون سرنوشت مبهم تری دارد.

داشت یادم میرفت. افراد دیگری هم که می شود آنها را مصلحت جویان بی درد نامید وجود دارند. این افراد سعی می کنند خدا و خرما را با هم داشته باشند و تقریبا همه هدفها را با هم دنبال کنند. حد اقل دو نفر از این گروه شناسایی شده اند. فکر کنم موفق می شوند.

لینک